Als particulier of bedrijf ben je zelf verantwoordelijk voor de registratie van je camera’s. En de recente wijzigingen in de Camerawet brengen enkele nieuwe procedures met zich mee.
Aangifte bij politiediensten
De belangrijkste verandering is dat de aangifte van bewakingscamera’s nu gebeurt bij de politiediensten en niet langer via privacycommission.be, zoals eerder het geval was.
Het goede nieuws is dat je deze aangiftes nu elektronisch indient via het specifieke aangifteloket: www.aangiftecamera.be. Deze aangifte is mogelijk met je burgertoken of ID.
Aanduiding van een verantwoordelijke
Een andere belangrijke stap is de aanduiding van een verantwoordelijke voor de verwerking van de camerabeelden. Deze persoon is verplicht om een activiteitenregister bij te houden en dit te allen tijde beschikbaar te houden voor de gegevensbeschermingsautoriteiten en de politiediensten.
Officiële pictogrammen en contactgegevens
Om de zichtbaarheid en bewustwording te vergroten, vereist de wet dat officiële pictogrammen naast de ingang van het pand worden aangebracht. Deze pictogrammen moeten ook de contactgegevens van de eigenaar of verantwoordelijke weergeven. Hiermee waarborg je de privacy van individuen en maak je duidelijk dat er cameratoezicht plaatsvindt.
GDPR-wetgeving en aangifteplicht
Het is essentieel om te benadrukken dat zowel de Camerawetgeving als de GDPR-wet van kracht blijven en in acht moeten worden genomen. In het geval van tegenstrijdigheden primeert de GDPR altijd op de camerawetgeving. Het is van het grootste belang om de privacyrechten van individuen te respecteren en te waarborgen.
Uitzonderingen voor eigen woningen
Als je als burger een camera in je eigen woning plaatst, ben je niet gebonden aan deze aangifteplicht. Deze uitzondering erkent het recht op privacy in de eigen leefomgeving.
Voor meer gedetailleerde informatie en een korte gebruikershandleiding verwijzen we je naar www.besafe.be.
Meer info? Contacteer onze beveiligingsexperts: we beantwoorden graag al je vragen.